Wie zijn wij?

Geschiedenis Skoltaro

Skoltaro voert terug tot 1945, toen werd de Eibergse groep 1 opgericht. Deze is ontstaan uit de Eibergse Padvinders Club. Daarna is in 1947 de groepsnaam gewijzigd in "Prinses Marijke Groep". In het midden van de jaren zeventig zijn de jongens- en de inmiddels opgerichte meisjesgroep samen verder gegaan onder de naam "Skoltaro".

'Skoltaro" betekent in het Esperanto: een groep scouts.

Heden Skoltaro

Skoltaro is een kleine, hechte en gezellige scoutingvereniging. De vrijwilligers van Skoltaro zetten zich in om elk weekend weer een leuke en uitdagende opkomst voor haar leden te organiseren. Skoltaro heeft momenteel drie speltakken; de welpen, de scouts en de explorers.

Stichting Scouting Skoltaro Eibergen

Skoltaro is ingericht als een stichting. De Stichting Scouting Skoltaro Eibergen beheert de financiën, blokhutten en materialen. Het bestuur van Skoltaro is tevens het Stichtingsbestuur.

Terrein Slingebos Skoltaro

Skoltaro heeft 3 blokhutten en 2 kampvuurkuilen. Deze staan allemaal in het Slingebos met als adres Oude Needseweg 3, 7151ME Eibergen.

Doel opkomsten Skoltaro

Skoltaro houdt zich met name bezig met het spel van verkennen.

Jaarlijks terugkerende activiteiten

• Groepsraad bbq in september: voor groepsraadsleden van Skoltaro en helpende vrijwilligers.
  • Halloween spooktocht: eind oktober.
  • Nieuwjaarszwerftocht in januari: een oude traditie met als doel het inluiden van het nieuwe jaar.
  • Sint Jorisdag rond 23 april: herdenken van het verslaan van de draak door Sint Joris.
  • Familie Hike: eind van het seizoen.
  • Weekend- en/of zomerkampen.

Scouting Nederland

Skoltaro maakt deel uit van de landelijke vereniging Scouting Nederland.